Bílý nebo barevný, stále má svoji důležitou roli

Že jsme trochu vzbudili zvědavost, o co se vlastně jedná? Možná bude někdo zklamaný, ale v podstatě je to papír. Zkrátka klasický kancelářský, neboli pokud někdo chce vznešenější název, xerografický papír. Přesně tak i v době tak protkané elektronikou, kdy si píšeme zprávy do chatu nebo posíláme e-mailem, ho stejně potřebujeme. Žádná firma se bez něj neobejde a v podstatě ani domácnost. Stále se něco kopíruje, tiskne, ale i tvoří. Veškeré smlouvy, návrhy nebo faktury jsou vytištěny právě na něm, a když je barevný, tak se využije i na tvorbu reklamních nebo prezentačních letáčků či vizitek.

papír

I papír prošel změnou

Na trhu existují různé druhy papírů, a ač se to nezdá, tak se jedná o produkt, který než vložíme do košíku, stojí za úvahu. Vybrat si můžeme například https://www.2pack.cz/ostatni-2pack/xerograficky-papir-80g-500listu, který se používá asi úplně nejvíce. Ale zakoupit se dá ve velikosti A0, A1, A2, A3, A4 možná i A5, ale skutečně nejvíce se používá A4.
Velikost je nám vcelku jasná, ale jak je to s ostatními parametry?
Gramáž – existují skutečně různé druhy papíru a většinou gramáž určuje jeho další použití. Podle ní poznáme, jak moc je papír těžký. Je logické, že čím bude číslo větší, tím se bude jednat o papír těžší.
70 – 80 g/m2 – to je klasický kancelářský papír vhodný na tisk, kopírování, psaní atd.
100 -130 g/m2 – tento se hodí pro letáčky nebo propagační materiál.
200 – 200 g/m2 – tady je trochu těžší váha, ale právem, dají se tisknout propagační materiály, fotografie, katalogy apod.

barevný papír

Barva a jas – i papír můžeme zrakově odlišit a není to tak složité. Jasnější verze bude samozřejmě odrážet od povrchu více světla, poté to bude mít vliv na samotný tisk, který bude jasnější a ostřejší.
Papír pro oboustranný tisk by se rozhodně neměl podceňovat. Jakmile bude gramáž příliš nízká, tak se bohužel tisk může zviditelnit i na druhé straně, což je špatně. Tudíž je lepší zvolit s vysokým stupněm neprůhlednosti.
Dalšími parametry jsou bělost, odstín, hladkost, propustnost a mnohé další, ale ty zrovna při klasickém a běžném používání rozhodně zkoumat nebudeme.